Translate

lørdag 5. juli 2014

Tre fungerende topplistkuber

For en måned (første uke av juni) siden delt jeg TBH2 (topplistkube nr. 2) opp i to like deler. Lik antall topplister med honning, samt lik antall med alle typer yngel på. Det eneste jeg ikke visste var hvilken kube hadde fått dronningen. Derfor fikk begge kubene også stå 2-3 dronningceller.

En uke etter så jeg åpen og lukket yngel, men aller viktigst var at jeg så egg i TBH2 (kuben som jeg delte). Dette betydde at TBH2 hadde gamle dronningen, mens TBH3 måtte lage seg en ny dronning. I dag en måned etter delingen har jeg får første gang gått igjennom alle lister i TBH3 for å se om jeg fant egg. Dessverre det gjorde jeg ikke. Men øynene mine har nok litt problemer med å se fersk egg, muligens har jeg sett dem, er bare ikke sikkert på det. 
Det jeg kan si er at lyden fra kuben 2 og 3 var helt lik i dag. Det var en fin zooming å høre.

Kube 1, 2 og 3

Fant også en god del honning og masse pollen samt en del forseglet honning i kube 3, mens det for en uke side nesten ikke fantes honning eller pollen i kuben.
Neste gang går jeg ut fra vil det finnes egg i alle tre kuber. Hver kube blir da styrt av en brun dronning.




Fordi det ikke er noe særlig trekk her for tiden har jeg satt en liten beholder med sukker i alle kuber. TBH2 - en meget sterk bifolk - hadde tømt boksen for all sukker på en uke. De andre kuber med mindre sterke folk hadde spist litt av sukkeret.
Sukkeret blir på denne årstiden ikke lagret, men spises når det ikke er trekk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar