Translate

lørdag 12. juli 2014

TBH-svermkasse

Å lage seg en firkant svermkasse er nok ikke så lurt når man driver med topplistkuber.
Derfor har jeg satt i gang med å bygge en topplistsvermkasse.


Fordi jeg har mange gamle trekasser, tok jeg utgangspunkt i en antikk ytterkasse. Demonterte den, mistet en av veggene fordi den gikk i stykker.

Til kassen bruker jeg samme byggemaler som for en vanlig topplistkube. Det er bare å sette trevirket på dem og begynne å skru. Brukte ganske mange skruer, fordi jeg håper å forebygge at svermkassen ramler i bakken på grunn av vekten.


Svermkassen min har plass til 4 yngellister på 32 mm hver og til 6 honninglister på 38 mm hver. Åpningen helt bakkerst fyller jeg etter behov med tynne mellomlister.


Svermkassen kan henges på en stor spiker i et tre eller settes på en solrik plass i bigården. På spikeren skal den henge seg vannrett, som er ønskelig med topplister.


Fordi det ikke er en permanent topplistkube har jeg valgt å bruke plastnetting i svermkassen. Fordi svermkassen er tenkt å bruke om sommeren er veggene tynnere enn mine topplistkuber.

Honningvisittkortet mitt er spikret på.

Svermkassen lukter honning fra før. Dette vil biene sette pris på tenker jeg. Lokk, lokk, lokk, lokk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar