Translate

søndag 13. juli 2014

Bieplanter

Se på disse humler, veps og bier m.m. som pryder hagen min.

Mens en stor del av hageplantene mine har blitt borte siste to vinter, har andre planter som f.eks. villbringebær blomstret opp for fullt. Og nå vet jeg hvorfor jeg skal la de stå. Dessverre er det nesten ingen bier i hagen i år. Når jeg snart skal installere en topplistkube med snille Buckfastbier i hagen vil dette endre seg.

Humle på Lavendel


Humle på Boragia / Augurkurt. Blomstene kan fryses i isbiter og spises i salat. Bladene gir en frisk te.


 Humle på Mariatistel


Humle på Storborre / Arctium Lappa


Humle på Ringblomst / Calendula


Veps på Fattigmann ginseng /  Astragalus spp.

OBS: Leste i boken 'Natural Beekeeping. Organic approaches to modern apiculture' (2013) av Ross Conrad,  at Astragalus skal være giftig for biene.
Jeg sådde Ginseng i fjor for å høste den om noen år. Ginseng er en adaptogen urt som virker medisinsk balanserende og gir energi. 
Kanskje den gir biene superenergi, som de ikke trenger, så de brenner seg helt ut? Noen som vet mer? Hvis ja, kan du skrive det du vet helt nederst i feltet 'kommentar'.


Humle på hvittkløver


 Biene liker Nattlyss. Den er to-årig og dufter utrolig deilig.


Biene og humler liker Filtkongslyss / Verbascum. Den finnes med gule og hvitte blomster.


Revebelle / Digitalis


Regnfann


Geitrams


Lupine


Løvetann / Dandelion


Villbringebær


Honningbie på Liguster. Kanskje en god ide å la hekken blomstre? Bildet tatt av Preben Terland.


Honningbie på kirsebærblomst. Bildet tatt av Preben Terland.


Dere skjønner at jeg kjører gressklipperen rundt all hvitt- og rødtkløver. Også løvetann får lov å bli. Dessuten er disse blomstene også veldig sunn for mennesker. Du kan f.eks. lage urtete av dem.

Bloggen skal fortløpende utvides med flere bilder av insekter på nyttige hageplanter. 
Plant gjerne noen av disse planter til bier i hagen din. Husk å kjøpe bare usprøytede bieplanter på hagesenteret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar