Translate

fredag 11. juli 2014

Dronninggitter til TBH


Om litt over en uke kan jeg ta med meg tilbake parekassetten min fra avlingsområdet. En måte for å innføre en ny dronning på i en avlegger er ved å sette noen yngeltavler til høyre for dronninggitteret i topplistkuben  i åtte dager. På dagen du skal innføre dronningen  tar du disse tavlene ut - da skal de være uten egg - og setter dem i den nye kuben hvor dronningen skal innføres.


Lag en skillevegg og skjær et hull på størrelsen av dronninggitteret. Drill 10 mm hull i hvert hjørnet så stikksagen lett kan snus i ny rettning.


Jeg bruker her plast dronninggitter som kan bestilles på www.alibaba.com. Hos Honningcentralen kan du kjøpe aluminiumdronninggitter. Sag gitteret i ønsket størrelse.


Da er dronninggitteret ferdig, helt uten bruk av lim eller skruer.

I mine topplistkuber bruker jeg egentlig aldri dronninggitter. Men det er god å ha en liggende til sånne tilfeller hvor jeg kan tenke meg å lage en avlegger på denne måte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar