Translate

tirsdag 8. juli 2014

Min første parekassett

Er man medlem i et birøkterlag hvor mange lager sine egne dronninger, da blir man inspirert i å være med på dette. Etter å ha fått erfaring i å lage avleggere hvor biene selv lager en ny dronning, er det tid for å prøve noe mer.

I laget har vi Michael Gibbard som avler Buckfast dronninger i et nesten helt ren avlerområdet, et sted i skogen, 10 km nord for Larvik. Jeg er så heldig å få hjelp av ham.

For fire dager siden har Michael (M) satt en nykrypet Buckfast dronning i parekassetten min, sammen med en kopp av pleiebiene hans. Også i kassetten er Apifonda, for til biene. Det trengs ikke å være Apifonda, sukkerblanding kan brukes også.


Da jeg i fjor kjøpte mine bier av en 79-årig birøkter som skulle gi seg, fikk jeg ikke bare trekasser med på kjøpet, men også en litt antikk parekassett. Den funker fortsatt, så den bruker jeg her.

Kassetten har stått 4 dager mørk og rolig i kjelleren hos M. Den skal stå mørk og rolig i fire til syv dager har jeg skjønt. Etter at kassetten ble kjørt opp til avlerområdet har den blitt satt på plassen sin, hvor den skal hvile i en halv time. Viktig da er at ventilasjonsåpningene står på hverandre, mens flyåpningen skal være stengt.


Tid til å åpne flyåpningen.


En ekstra sjekk om åpningen i kassetten er mot åpningen i isolasjonen. Et trådd rundt kassetten for å holde den på plass.


De fleste i laget bruker disse parekassetter, hvor det er plass til 3 mini-rammer. Ingen glass her som kan knekkes. Den har plastdekk over rammene og for. Fordelen med disse parekassetter er at man kan sette flere på hverandre og koble de sammen.


Andre birøktere har hatt kassettene stående på avlerområdet i to uker, så de sjekkes for å se om det finnes eg i de. Lesebrillene går fra hånd til hånd til de som ikke klarer å se eggene.


I avlerområdet ser man parekassett hengende rundt om kring. Da er det greit å skrive navnet sitt på kassetten, så man finner den tilbake neste gang. 

Det blir sannsynligvis to uker med venting, før jeg vil finne eg i kassetten min. Da er det bare å vente og i mellomtiden bygge en kube med venster i, så jeg vil kunne se utenfra hvordan Buckfastgjengen utvikler seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar