Translate

tirsdag 29. juli 2014

'Bye bye' veps

I dag gikk jeg igjennom min nyeste kube, i hagen. Fordi bifolket fortsatt er veldig lite forer jeg den nå 1:1 sukkerlake, 500 ml per 5 dager.


Kuben har en honning-, to yngel- og en utbygd tavle som er tom. Mellom den tomme tavle og yngelen henger en tom, enda ikke utbygd, yngeltopplist.  Her ser du rammen fra parekassetten hengede under en topplist. Biene bygger tavle rundt den.

Mine yngeltopplister er 32 mm. Honningtopplistene er 38 mm bred. Forskning har vist at dette er bredden som biene foretrekker.


For tiden ser man utrolig mange veps ute. I går så jeg på et lite området i hagen nesten 100 veps, ved siden av titalls humler. Noen ganger ser jeg de også i kuben. Her er tre bier i gang med å ta en veps som hadde kommet seg inn.


Der hiver de vepsen ut. Hurrah.


Godt samarbeid som de er kjent for.


Et siste dytt og 'bye bye' veps.


Flyåpningen var allerede innskrenket og kan ikke bli mindre enn dette, korken henger nemlig nok så skeivt i åpningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar