Translate

tirsdag 15. juli 2014

Første parekassett kom seg hjem

Hos de fleste birøktere tar det 2 til 2,5 uke før dronningen begynner å legge egg i renavlingsområdet vårt. Så da jeg i går, bare en uke etter å ha satt parekassetten på plass, så inn i kassetten var jeg gledelig overrasket av å se egg. Da jeg hørte at å la den stå en uke til kunne skape problemer i forhold til å bygge opp et sterkt vintersammfunn, bestemte jeg meg for å ta den med meg hjem selve kvelden. Det var bare ett problem og det var at skakeavleggeren ikke var ferdig fordi den var planlagt å lage til neste mandag.


 Parekassetten står nå under sin fremtidige TBH (topplistkube), nær første flyhullet.
Jeg har satt noe foran flyåpningen så biene vil orientere seg på nytt når de kommer seg ut.


Jeg fikk høre at en ung dronning skal stå i skyggen. Fordi topplistkuben står på nordsiden av huset, med morgensol om sommeren fra kl. 04 til 12, har jeg derfor satt en plank foran kuben. Kuben bak skal få ny lokk og så fjernes herfra.


Muligens at jeg senere vil finne ut at kuben står for tett på stien som går oppover. Men bringebærene langs stien vil sikkert komme biene til gode og omvendt.


Avleggeren ble laget i dag, men det ble dessverre ikke en skakeavlegger hvor dronningen kan innføres bare noen timer senere.



Fordi vi ikke klarte å finne dronningen, laget vi en avlegger av 3 topplister med masse forseglet yngel, samt egg og åpen yngel. På grunn av røykingen forventer vi at dronningen har gjemt seg helt til venstre i kuben. Vi tok derfor ut 3 tavler fra litt mer til høyre. Stemmer det at dronningen ikke er i avleggeren vil biene lage dronningceller, som da vil skrapes bort, for så å innføre dronningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar