Translate

onsdag 10. juni 2015

Maur i kuben

I år har jeg vart plaget av maur mer enn før. For noen uker siden hadde jeg til og med maur i all mine kuber. Var det ikke sukkermaur, da var det skogsmaur. Men det var en type maur per bigård. Her i Stavern sliter jeg med sukkermaur.
 

Ofte finner jeg mange av dem når jeg åpner kuben. Da ser jeg mange av dem opp på listene, under isolasjonsplaten. Ser heldigvis ikke mange inn i kuben.


I går hadde bare en kube sukkermaur. Når maur ikke lenger finnes i kuben singer de gladere må jeg si, fordi de kan bli nok så urolig med all dette besøk.

For å unngå maur - preventivt eller for å bli kvitt dem - smører jeg fett kjøpt på bensinstasjonen rundt beinene av mine topplistkuber, eller rundt 'beinene' av steinblokken kubben står på.


Her en av beinene. Jeg knyter først en gammel lapp stoff rundt beinen, som jeg da gir en omgang med fett.

I fremtiden i.f.t. nye topplistkuber i ny bigård har jeg tenkt å lage maursperre på en annen måte. Da blir det nok bein i boks med vann, evt. olje, rett fra begynnelsen. Ellers bør man nok være to personer når man skal sette boks under bein fra topplistkuber som allerede er i bruk  for å  'bokse' en langside om gangen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar