Translate

tirsdag 9. juni 2015

Hva gjør biene når de sulter i juni?

Bigårdene mine ligger i Vestfold, sørøst i Norge. På siste møtet i det lokale birøkterlaget var det ingen birøkter som hadde honning i kubene sine. Jeg hadde samme inntrykket.



Fordi jeg forrige gang jeg sjekket Kube 1 - min første TBH - hadde en følelse at yngelen var mest droneyngel tok jeg K1 først i dag dor å sjekke om jeg muligens har å gjøre med en dronemor. Da jeg åpnet kuben fra høyre side, så jeg en del døde bier i tomrommet til høyre for skillevegget.
Hva er det hvite der på bunnen?, lurte jeg. Har de en eller annen sykdom? Hvorfor er de hvitt?



Etter jeg tok bort skilleveggen, så jeg mange bier i sukkerskålen som spiste sukkeret. Er de sulten? Biene vil aldri i livet spise sukker når de har honning i kuben sin, så da måtte det være tom for honning.



Ja det stemte, alle vokstavler var tom, ingenting der, bare yngel. Ikke en gang pollen. Så det hadde de brukt opp også, til yngelen.




Hva ser jeg der nå, der nederst på tavlen? Yep, de knager opp lokken av droneyngel og 3 bier jobber sammen for å ta ut yngelen fra dronecellen. De la yngelen ramle på bunnen for så å slepe den ut av kuben, enten i retning bakk skilleveggen eller oppover der hvor det er åpent nå, for å kaste droneyngelen, som ikke for lov til å vokse videre, ut. De sulter virkelig at de trenger all mat til seg selv, arbeiderbiene.




Med hanskene på tok jeg mange bilder. Dessverre er de jeg tok da de åpnet dronecellen og direkt etterpå ikke skarp. 






Så da har jeg fjernet dronetavlene allikevel i denne kube, det var nok ikke meningen. Som du kan se har jeg skjæret tavlen av og la øverste delen henge på listen.
 Her står dronetavlene mot en liten svermtopplistkube  i håp at i tlfelle de skal sverme de vil velge å fly inn der.

Det er nok ingen dronemor her, fordi jeg så igjen en del arbeiderceller. Fordi jeg syntes det ikke var særlig mye og for å gi kuben mulighet til å lage en ny dronning tok jeg en fin tavle med arbeiderceller fra K3 og heng den i yngelfeltet. Uten påhengende fremmende bier ja. Må si at jeg har problemer å se ferske egg, så jeg krysser fingren at de var der også. Valgte i hvert fall en tavle hvor midten av yngelen hadde krypet. 

Det blir lite honning i år

Birøktere i Larvik Birøkterlag har ingen honning i bikuben for tiden, begynnelsen av juni. Dette betyr at det vil bli lite honning til salgs i år, at butikkene igjen vil gå tom for Norsk honning, at matbutikene igjen vil selge mest importert Afrikansk honning. 
Et godt råd for honningspisere som ikke er birøkter, pass på å ikke kjøpe honning med innblandet sukker, fordi det blir nok gjord i andre land.


1 kommentar:

  1. Biene tar den maten de finner utenfor tavlene først. At de ikke tar sukker når de har honning blir tull

    SvarSlett