Translate

lørdag 3. august 2013

Bygging av Topp Liste Kube, del 2


 Etter å ha tegnet av rundt bjelkene på innside av kuben har jeg drillet tre hull per bjelke, først fra innside, så en gang til fra utsiden så skruehodet faller inn i endeveggen og ikke stikker ut.


Da er det tid til å drille noen flyhullåpninger. Jeg har valgt her 2x3 hull i 22 mm diameter, men du kan også velge 25 mm. Hvis alt stemmer da skal en vinkorke passe inn i flyhullet for å lukke den når biene dine ikke har behov for den der og da. Mangler man vinkorker, da er det bare å ta kongler, noe gress eller en liten svampebit for å luke åpningen med.


Plasseringen av flyhullene er slik: tegn av 5 cm fra bunnen og drill hullene 7,5 cm fra hverandre. Jeg har plassert to rad av tre hull hver, på hver ende av den tynneste sidevegg, som skal være mot 'sør'.


Oi, ikke bra det treverket fra Norges største byggevarekjede. Som du ser er bjelkene på endeveggen bøyet ut. Åpningen er opp til 2 mm, men vi ønsker ikke at myr kan krype inn, så åpningene må tettes.



Utendørs trelim blandet med sagflis er smurt inn i sprekkene. Det tørker på et kvarter.


Her ser du flyhullene i den 36 mm tykke sidevegg.


Jeg skulle bare handle trelim, men da jeg så en hyttekjele i rostfrittstål med krane til 499 kr, da kjøpte jeg den og, fordi den har jeg bruk for når jeg skal smelte bivoksen min til bruk i salver o.l. Resterende voks kan da bli stående i den uten at den tar til seg aluminium, som finnes i billigere kjeler.

Det er god mulig å ha din topplistkube ute uten at den er malt. Den holder uansett minst 12 år. Dette er bra når du ønsker å drive mest mulig naturlig birøkt, hvor fukten innenfra da trekker inn i veggen og ut derfra. En mellomting er å bruke ni deler linolje med en del bivoks. Det er det du ser her oppe i hyttekjelen


Smør blandingen av linolje (helst rå) og bivoks på med en kost. Nok så rask kjøler blandingen ned og blir det som å smøre en vokskrem på kuben. Blir den alt for tykk da er det bare å varme oljevoksblandingen opp igjen.


Tørkingen av det jeg smurte på kan ta lang tid leser man på nettet. Noen ganger opp til flere uker, litt avhengig av været. Ønsker du at det skal tørke fortere er det en ide å bruke mindre voks i blandingen.

Det var deilig å jobbe med kuben i solen i hagen over flere dager. Det blir sol også neste uke og her har jeg god plass og kan jeg ikke ødelegge noe. Voksblandingen smurte jeg på i forventning av noen dråper dagen etter. Dråpene ble helt uventet et stort tordenvær. Da var det bare opp med paraplyet :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar