Translate

tirsdag 27. mai 2014

Klaffbunn

Mange måneder våknet jeg om morgen og lurte på 'Hvordan kan jeg lage meg et slags klaffbunn'. I vinter tenkte jeg fortsatt å la den henge fra hengsler, men da ville det sannsynligvis bli en liten sprekk der hvor hengslene er festet. Og gjennom en sprekk kan alltid noen smådyr krype inn. Så kom mai måneden og denne gangen fikk jeg en Aha-opplevelse da jeg våknet.


Hvordan skulle det bli? Egentlig på den enkleste måte som man kan tenke på. Ikke vanskeligere enn det. Se her. Bruk en plank som er 20 cm bred og 22 mm tykk (lengde 1.20 m),  kubens bunnåpning er nemlig 14 cm. Dette gir gode muligheter til å feste nettingen. Tegn av 3 cm fra kanten og bor et hull på 10 mm. Ta stikksagmaskinen, sett den i hullet og begynn å sage rundt.


Har stikksagmaskinen din mulighet til å sage under en 45 grader vinkel kan du vurdere å gjøre dette, da er du sikkert at du aldri nedenfra vil kunne dytte nettingen av bunnen.


Får du ikke all dine bunnplater saget ut akkurat likt, da er det viktig å merke de to bunndelene god, så du finner lett frem til hvilken bunnplank som passer til bunnen din, samt på hvilken måte den passer inn.


Letteste måte å feste metallnettingen på bunnen er ved hjelp av en stiftemaskin.



Er trevirket du bruker litt bøyet eller skeivt, da har bunnåpningen kanskje ikke blitt pent firkant. Da kan det skjer at du får en liten åpning mellom bunnen og kuben på en eller begge to av de korte kubesidene. Da kan det være lurt å klippe nettingen litt større, så du på denne måte kan velge å stenge av åpningen utenfor selve nettingbunnen.


Når du har rettet nedsiden av kubens lange vegger, da ender de ikke lenger på skrått og er det lett å legge en plank mot kubens nedside. Her ser du at jeg har valgt å ikke bruke hengsler. I stedet har jeg satt tre små skruer på hver lang side og bøyet en plastifisert ståltråd rundt skruen.

Med birøkthansker på vil det være lett å legge ståltråden rundt skruen eller løsne den. Slik blir det lett og rask rengjøring om våren. Å stenge av hele bunnen gjennom å sette inn bunnplanken om høsten eller ta den bort om våren vil ikke være vanskelig det heller.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar