Translate

tirsdag 27. mai 2014

Overføring fra Norsk kube til Topplistkube nummer 2


Ofte tar ting lengre tid enn planlagt. Også denne gang, men endelig mot slutten av mai 2014 var kubene nummer tre og fire ferdig bygd. Når lokket er skrud på er kuben litt tungt, så det var fint å få bærehjelp fra en annen birøkter.

Det er viktig at man plasserer en topplistkube vannrett, hvis ikke da kan honningtavlene ramle av. Vi brukte god tid for å plassere kuben slik. Da kan den stå der i lang tid fremover.


Den nye kuben ble plassert med flyåpningene i samme retning enn den Norske kube biene kommer fra.
Det hjelper å få noe honninglukt inn i den nye kube så fort som mulig, så biene som helles inn føler seg raskest komfortabelt. Jeg begynte derfor med honningrammene.

Bruker du byggemålene fra Phil Chandler, da passer toppen av en Norsk ramme akkurat i topplistkuben. Så du slipper å binde den opprinnelige ramme under en topplist. Men det er en del klipping å gjøre. Til dette kjøpte jeg meg en kjempe svar tang, som klippes alt fra tre til metal.

Det var veldig fint å ha noen ekstra hender ved klippingen, så den ene person kan holde en Norsk ramme opp og den annen kan klippe bunnen av rammen av. Deretter er det ikke så vanskelig å dreie av sidene av rammen etter du først har kuttet løs sidene ved hjelp av en kniv.

Når dette var gjord, la jeg tavlen flatt på topplistskilleveggen for så å kunne kutte tavlen slik den passer topplistkuben. Beklager at jeg ikke har bilder av dette, men alt dette er en klissete jobb kan du tro. For at den kutte rammen ikke skulle knekke av, bar jeg tavlen opp på skilleveggen og inn der den skulle henge i topplistkuben. Dette gikk egentlig veldig enkelt.


Det var totalt 22 rammer som jeg heng i topplistkuben. Rammetoppene skilte jeg ved hjelp av noen millimeter trerester fra topplistlaging (bildet 2), så de ble cirka den bredde jeg ønsket. For at rammetoppene og topplister skulle bli like høyt la jeg også opp trerester på toppen av rammetoppene. Dette klart også på grunn av isolasjonsnytte.

Fordi det var forventet bra vær uken fremover satt jeg inn 2 tomme yngellister - blant de allerede 12 yngellister med snille brune bier - på to plasser i yngelfeltet, samt 7 tomme honningtavlelister 'checkerboarded' (se boken av Les Crowder). Når du gjør det siste da plasserer du en tom list mellom to rett utbygde tavler.

For å hjelpe biene til å huske å orientere seg på nytt når de flyr ut første gang setter du en kvist foran flyåpningene.

Det gamle kubelokket og bunnbrett står mot topplistkubebeinene ved flyåpningens siden. Når du ser nøye da ser du biene krabbe oppover og inn i flyåpningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar