Translate

tirsdag 3. september 2013

Overføring av biene til TBH1


Høsten nærmet seg rask, så overføring av biene til min første topplistkube burde gjøres så fort som mulig. Overføringen går fortest når man kan få hjelp av noen, fordi man trenger av og til fire hender. Jeg forberedte meg så god jeg kunne, for at alt selve overføringen skulle gå fortest mulig. Fordi jeg hadde hørt at man måtte henge toppen av gamle listen under en topplist hadde jeg slått inn en spiker på hver side av topplisten og bundet på hver spiker en ca. 12 cm ståltråd.
Hvordan man tilpasser rammelisten til topplisten viser Phil Chandler ( writer of book the Barefoot beekeeper) her.
Det visste seg at hjelpen jeg skulle få ikke kunne allikevel, så med høsten foran døren har jeg det så gjord alene. Praktisk var det med ståltråden allerede festet til topplisten. Jeg brukte noen av dem, til jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle henge de under en topplist allikevel.


Jeg skar tavlene langs en skillevegg og fant rask ut at toppen av en norsk ramme passer god over topplistkuber med disse mål. Mye enklere, sparer mye tid når man ikke trenger å spikre først og så tusle med tynne ståltråder mens man har tykke hansker på seg.


Jeg har brune bier og jeg har merket at når man ikke bruker røyk, at de oppfører seg vennlig. I stedet for røyk bruker jeg når jeg skal holde hånden et sted bier er en vannsprutflaske. Når det ikke er under 10 C går dette fint.

Mellom hver rammetopp har jeg lagt en skillelist, som jeg hadde til overs fra saging av topplister, men som er praktisk å ha når biene ønsker seg en breiere (eller smalere) topplist. Neste gang jeg åpner kuben forventer jeg at skillelistene er festet til rammetoppen gjennom propolis. Der hvor jeg ønsker at biene skal bygge nye tavler - og plassen er ved siden av en allerede rett rammetopptavle - henger jeg en tom topplist. Til høyre har jeg hengt flere tomme topplister. Under de ytterste topplister har jeg da plass til høstforing.


Triksen for at biene rask finner flyhullene er, at mens du overfører biene - som nok tar en stund - å sette noen fulle norske honningtavler foran åpningene. Biene har da samtidig noe hyggelig ågjøre og føler seg hjemme.


Etter jeg var ferdig har jeg skyvet topplistkuben med åpningene sin der hvor flyhullet av den venstre norske bikube opprinelig var. Som dere ser har jeg valgt å ha topplistekuben på midjenhøydet; nok så høyt, bra for mennesker med en rygghistorie.


Biene fant rask veien mot de tre flyhullene i topplistkuben. For at biene blir nøyet til å orientere seg på nytt har jeg satt en grein foran inngangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar