Translate

søndag 12. april 2015

Tatt nedenfra


Endelig mulighet for å rense bunnbrett i dag. Mine bunnbrett er netting over en firkant med kjempe firkant hull. Det firkante 'hullet' - planken som ble saget ut - den brukes til å lukke bunnbrettet helt om vinteren. Hullplanken kan ved behov settes på glød.


I hullplanken  drillet jeg 2 små hull (der hvor vinterklasen sitter) så det luftes litt om vinteren, men alle disse hullene var tettet over- og nedenfra da jeg i dag renset dem.

Nedfall etter en lang vinter

Noen ganger blir det plutselig kalt eller man bare glemmer eller gjør ting feil, som i fjor høst hos denne kube, hvor jeg heng bunnen med hullplanken opp ned under kuben. Biene har nå begynt å bruke den lille sprekk mellom bunnen og kuben som ekstra inngang. Prøvde å få det helt til å passe der på bunnen, men med de tykke hanskene på er dette ikke lett.


Da jeg satt på knærne foran kuben har jeg tatt en titt nedenfra inn i kuben. Det så sort av bier på alle tavler.

Dette er da et brun bifolk laget gjennom å dele et bifolk (split) i fjor juni. Dronningen laget de da selv og er fra i fjor.


Her ser vi inn i kuben ovenfra. Det er nylaget honning å se. Dessverre har biene ikke forhold seg til de 38 mm bredde honninglister, fordi honningtavlene går nesten over på neste liste. Nå klarer jeg fortsatt å løfte en og en honningliste, men det er ikke sikkert om det vil være tilfelle om noen uker.


I bunnen av kuben ser du nettingbunnen. Hullplanken ble ikke plassert tilbake i dag, mens det egentlig var meningen å henge den under 'på gløtt'. Tråene alt henger i under kuben var nemlig for kort.

Om en uke reiser jeg bort til varme strøk og har tenkt å sette minst fem tomme honninglister inn i kuben. Det vil fort bli 3 uker før jeg da vil åpne kuben igjen. Det beste er å sette en tom liste mellom to utbygde tavler, for så å holde tavlene mer eller mindre rett.


Fortsatt ekstra isolasjon på utsiden av skilleveggen. Blant annet bruker jeg her en gammel ullgenser.


Isoporisolasjonen jeg bruker om vinteren, langs sidene på utsiden,  har jeg fjernet i dag. På toppen beholder jeg ekstra isolasjon en stund til fordi nettene ikke er særlig varme enda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar